Muzyka z gier
Muzyka w grach. Piętnaście lat temu nikt nie przywiązywał do niej zbyt wielkiej wagi i można byłoby pomyśleć, że to mało znaczący element w tworzeniu gier wideo. Teraz należy uznać to przekonanie za herezję, bowiem ścieżki dźwiękowe swoim kunsztem już dawno dorównały, (a często nawet przebiły) soundtracki z filmowych produkcji. Muzyka to nieodzowny czynnik, mający duży wpływ na efekt końcowy gry, budujący specyficzną atmosferę opowiadanej weń historii, a w nielicznych przypadkach nawet ochraniający dany tytuł przed komercyjną klapą. Nie mam tutaj na myśli utworów znanych muzyków, na licencje których wydawcy musieli wyłożyć poważną kasę, a jedynie dźwięki stworzone specjalnie na potrzeby gry. Lubię posłuchać sobie dobrej muzyki, a przy wyborze poszczególnych motywów kieruję się jedynym kryterium - dany utwór musi wpaść mi w ucho. Obojętnie czy to będzie aria przy udziale instrumentów strunowych, czy występ fortepianowy zmieszany z elementami brzmień gitar rockowych. Dany utwór musi być dobry od początku do końca. Do którego chce się co jakiś czas wracać i w razie potrzeby móc włączyć w celu odprężenia się.

Poniższa lista jest moim własnym, czysto subiektywnym zestawieniem ośmiu najbardziej nastrojowych motywów muzycznych z gier przygodowych.

01. Harold Faltermeyer (Jack Orlando: A Cinematic Adventure)



Soundtrack z Jacka Orlando był niewątpliwie jedną z najważniejszych cech gry. Lekkie instrumentalne brzmienie stworzone przez Harolda Faltermeyera idealnie oddawało klimat nocnego miasta Ameryki lat 30-tych, w którym mieliśmy okazję rozwiązać zagadkę morderstwa pewnego wojskowego. Sam Faltermeyer wypowiada się o produkcji w następujący sposób: "To rzeczywiście było coś nowego. Kompozytor powinien zawsze zapuszczać się w nowe obszary i szukać tam nowych wyzwań. W końcu więc przystąpiłem do tego projektu."

02. Erik Holt - C-Deck (Titanic: Adventure out of Time)



Grałem w Titanica kilka lat temu, przy okazji pisania poradnika dla AZ. Jako gra prezentuje się na średnim poziomie. Jednak muzyka, jaką słyszmy podczas zwiedzania wnętrza statku jest naprawdę świetna. Głównie przypadły mi do gustu dwa utworu rozbrzmiewające na korytarzach pokładu C oraz D, przeznaczonych dla pasażerów o średnim statusie.

03. Video Games Live - Myst Medley (seria Myst)



Wielkim fanem sagi Myst nigdy nie byłem, ale kilka utworów usłyszałem w radiowym programie poświęconym kompozycjom z gier. Między innymi był Myst Medley, który wszedł w repertuar koncertów wykonywanych pod nazwą Video Games Live. Powyżej właśnie nagranie, jakie znalazło się na pierwszym i jak na razie jedynym krążku grupy.

04. JMM - A Swing of Fate (Runaway: Przewrotny Los)



W najnowszą część Runaway nie miałem okazji jeszcze zagrać, ale swego czasu śledziłem wszystkie newsy związane z tą produkcją. W pewnym momencie na stronie głównej uwagę przykuwał miły dla ucha utwór autorstwa JMM.

05. Aggressive Kids (Overclocked: Historia o przemocy)



Chyba jedyny utwór wyróżniający się na tle innych. Stworzony przy użyciu nowoczesnych technik, idealnie budował napiętą atmosferę w grze.

06. Dimitri Bodiansky, Nicolas Varley - Theme 2 (Syberia)



Końcówka utworu bardzo dobrze nadawałaby się jako motyw przewodni każdej gry przygodowej. Cieszyliśmy się nią podróżując pociągiem po mroźnych zakątkach Syberii.

07. Pedro Macedo Camacho - Die Ewigkeit der Unsterblichkeit (A Vampyre Story)



Po Billu Tillerze mogliśmy spodziewać się bardziej wciągającej przygodówki, jedną z jego lepszych decyzji było zatrudnienie Pedra Camacho do stworzenia ścieżki dźwiękowej. Powyższy utwór mogliśmy usłyszeć pierwszy raz podczas ucieczki Mony z zamku. Fajnie komponował się również z zimową aurą w grze.

08. Zdeněk Houb - William (Black Mirror)



Dosyć przejmujący motyw dźwiękowy z pierwszej części Black Mirror. Jego tytuł pochodzi od jednej postaci w grze - Sir. Williama.

Autor: Przemo


   

Komentarze


292 #21 292
dnia 19.10.2010 01:17
Nie jest nieporozumieniem. Słucham dużo muzyki i czytam wystarczająco wiele, aby dojść do takiego wniosku. Wniosek takowy jest prezentowany przez wiele innych osób. Jakoś nie słyszałem żadnego utworu, który choćby leżał obok motywu głównego np. ... nie wiem ... Ojca Chrzestnego.

No i nie zamykajmy się do tych kilku tytułów wydanych przez LucasArts i Sierre.
1170 #22 TexMurphy
dnia 19.10.2010 08:55
Błagam, nie dyskutujmy znowu o niczym... Dla mnie - jest nieporozumieniem, dla twiga - jest nieporozumieniem, dla Ciebie oraz "wielu innych" - nie jest nieporozumieniem. Ciekaw jestem jak długo jeszcze będziemy sobie wyjaśniać, kto ma rację, tak jakby nie wystarczyło raz napisać to (co już zostało napisane zresztą), że to po prostu subiektywne opinie... EDIT: Żeby było jasne - dotyczy to calej naszej trójki :)
1004 #23 twig
dnia 19.10.2010 13:00
Dla mnie dyskusja na ten temat też wydaje się bezcelowa. Dla jednych motywy muzyczne wygrywane na głośniczku systemowym to nędzne popiskiwania, dla innych przykład na to jak człowiek potrafi przezwyciężyć ograniczenia sprzętowe i stworzyć niezapomniane utwory. Dla jednych grafika sprzed Crisisa jest żenująca i niewarta wzmianki, dla innych prerenderowane tła to zapierające dech w piersiach dzieła sztuki.

To kwestia gustu i nie ma sensu o niej dyskutować.
729 #24 Evillady
dnia 19.10.2010 17:50
Vicek zgadzam się w pełni. Ja nie wiem nawet czy do tej gry swego czasu nie można było kupić tej ścieżki dźwiękowej osobno. Ja byłam tak nakręcona, że nawet szukałam innych utworów, płyty twórców, etc. Wink2
1418 #25 Vicek
dnia 19.10.2010 18:11
"Muzyka dostępna także na kompakcie i kasecie Deep Space/SPV Poland."
Problem w tym, że obecnie trudno znaleźć jakiekolwiek informacje na temat soundtracku, a szkoda. Szukałem tracklisty przez 2 godziny, w końcu się poddałemWink2
729 #26 Evillady
dnia 20.10.2010 16:29
No właśnie wiedziałam, że coś takiego było! Ale nigdy nie udało mi się do tego dotrzeć niestety.
1515 #27 czifen
dnia 26.10.2010 16:10
Gdzie podzialo sie Machinarium i muzyka Tomasa Dvoraka? Smile2
729 #28 Evillady
dnia 26.10.2010 16:16
True! O tym tytule też koniecznie trzeba pamiętać!
1520 #29 basiax
dnia 05.11.2010 11:42
Dzięki za przypomnienie REAH - mam ścieżkę dźwiękową, ale o ile pamiętam tam wszystkich nie ma. Pamiętam te czasy jak włączałam grę i stałam w jakiejś lokacji żeby nagrać sobie muzykę Wink2.

Moja klimaty to też:
The 7th Guest http://www.youtube.com/watch?v=6rV1_1SMaSU i charakterystyczna melodia, którą trzeba było zagrać na fortepianie. Tak bardzo mi zapadła w pamięć, że jak tylko dziś gdzieś znajdę się przy fortepianie/pianinie to ją gram.
Też nadal The 7th Guest http://www.youtube.com/watch?v=4m5SDmVNo-I - pamiętam jakie przeżyłam zaskoczenie jak przypadkowo wsadziłam płyty z grą do wieży CD a to mi zaczęło grać Wink2

Oczywiście seria Atlantis, znaczy się 1 i 2 część. Z pierwszej części mam pełną dyskografię, kiedyś udało mi się ją w necie znaleźć
http://www.youtube.com/watch?v=kNV6Y4_zUt0
I z drugiej części
http://www.youtube.com/watch?v=HSdLPsNjsSc

Dragon Lore 2
http://www.youtube.com/watch?v=zmVNISwocWM

Cała seria Zork, a szczególnie Nemesis

To tak co mi się od razu przypomniało... Pewnie bym tak mogła jeszcze wymieniać i wymieniać.
1520 #30 basiax
dnia 05.11.2010 12:39
Jest jedna ważna gra o które zapomniałam jeszcze: Evidence - The Last Ritual :)
1539 #31 glazik
dnia 20.12.2010 20:50
Nie rozumiem dlaczego nikt nawet nie wspomniało genialnej muzyce w dwóch pierwszych odsłonach Broken Sword.Dla mnie główny motyw jest po prostu wspaniały,kto grał to na pewno pamięta , sam nie wiem dlaczego ale jak słucham tej muzyki to mnie ciarki przechodzą , co ja bym dał żeby najnowszy Broken Sword był klasyczną przodówką.Ze wszystkich starych przygodówek point&click to właśnie te dwie pierwsze części darze przeogromną sympatią

http://www.youtube.com/watch?v=1Rltrywf1WM
http://www.youtube.com/watch?v=rnLwrKkV5aw&feature=related

to jest tylko przedsmak dlatego że nie mogę znaleźć nic więcej na YouTubie
   

Dodaj komentarz


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
   

Oceny


Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?