Artykuły: Publicystyka


Yoomurjak's Ring - wywiady

Wywiady przeprowadzane z twórcami węgierskiej przygodówki Yoomurjak's Ring - producentem Pierrotem, muzykiem Ganxsta Zolee oraz odtwórcą roli głównego bohatera gry Laszlo Gorogiem.




Wywiad: Igor "Ascovel" Hardy

Wywiad z Igorem 'Ascovelem" Hardym - publicystą i autorem gier Snakes of Avalon oraz Frantic Franko.





Wywiad ze studiem Brawsome - twórcami gry Jolly Rover

Wywiad z australijskim studiem Brawsome. Dowiedz się więcej na temat gry komputerowej Jolly Rover - jak przebiegał proces produkcji, czy autorzy mają chęć stworzyć kontynuację tej pirackiej produkcji i wiele więcej...





Wywiad z Magdaleną Cielecką - producentem Artifex Mundi

Podczas V Zjazdu Twórców Gier udało mi się porozmawiać z Magdaleną Cielecką - producentem w Artifex Mundi. Jej wykład “Bacz, dla kogo tworzysz” był dla mnie kompletnym zaskoczeniem, o czym więcej możecie przeczytać w relacji. Dowiedziałam się dla Was jak wygląda sytuacja HOPA na rynku międzynarodowym, a także o nowych projektach firmy i czy będziemy mogli kiedyś zobaczyć typową przygodówkę spod skrzydeł jednego z czołowych producentów HOPA.



Wywiad z Łukaszem Wyskiem

Rynek gier Indie w Polsce z roku na rok coraz bardziej się rozwija, czego dowodem jest produkcja studia Phobia Interactive, tworzącego swoją pierwszą przygodówkę z dreszczykiem pt. A Short Tale of Solitude. Produkcja utrzymana w czarno-białej konwencji opowiada historię Sebasteina, którego rodzicie zginęli podczas wojny. Sam bohater zastał umieszczony zaś w sierocińcu. Sam bohater zastał umieszczony zaś w sierocińcu. Placówka ta jednak różni się od innych – przede wszystkim jej opiekunowie już dawno uciekli z tego miejsca w obawie o własne życie.



Wywiad z Jarosławem Kuczkiem, twórcą gry Butterfly

O tym projekcie będzie coraz głośniej! Butterfly, darmowa przygodówka w futurystycznych klimatach, tworzona przez zapaleńca, wraz z postępami prac zyskuje coraz większe zainteresowanie fanów gier przygodowych w Polsce, ale i na świecie. Póki co oddajemy do Waszej dyspozycji obszerny wywiad z twórcą produkcji, Jarosławem Kuczkiem (znanym również jako "Kenshiro") - o nim, o pracach nad projektem, o samej grze. Zapraszamy do lektury!


Wywiad z Jane Jensen (2014)

Nazwisko Jane Jensen nie jest obce miłośnikom wirtualnej rozrywki, a jej największe dzieło, czyli seria Gabriel Knight, zapisała się złotymi zgłoskami w historii gier przygodowych. W kwietniu 2014 r. miała miejsce premiera nowej produkcji autorstwa amerykańskiej projektantki gier i powieściopisarki – Moebius: Empire Rising. Z tej okazji udało nam się zadać Jane Jensen parę pytań m.in. na temat Moebiusa.




Wywiad z IQP, PGA 2009

Wywiad przeprowadzony z Rafałem Korytkowskim, pracownikiem firmy IQ Publishing. Rozmowa została zarejestrowana 17 października, podczas targów Poznań Game Arena 2009.






Wywiad z Damianem Fiszaufem - The Scream of Madness

"The Scream of Madness" to kolejna amatorska produkcja przygodowa tworzona przez fana gatunku. Kilka miesięcy temu mieliśmy okazję zagrać w odnowioną wersję demonstracyjną. Co się zmieniło od tego czasu i kiedy możemy spodziewać się finalnej wersji? O tym opowie nam sam autor gry. Zapraszam do przeczytania wywiadu z Damianem.


Wywiad z CD-Action, PGA 2009

Na wywiad z redaktorami CD Action próbowałyśmy się umówić już pierwszego dnia targów, a że był to dzień w dużej mierze organizacyjny, tylko dla prasy i zaproszonych gości… Cóż nie było łatwo. Głównie dlatego, że Tymon Smektała („Hut”), z którym chciałyśmy przeprowadzić wywiad, był bardzo zabiegany. Trudno było skupić na sobie, jego uwagę, ale kobiety z natury rzeczy są uparte więc w końcu nam się udało ;)...


Wiosenna konferencja prasowa CD Projekt - relacja

Szczegółowe sprawozdanie z konferencji CD Projekt, która odbyła się się w dniach 25-26 marca 2010 w Warszawie. Głównymi tematami poruszanymi przez przedstawicieli firmy były stan finansowy polskiego dystrybutora, plany na przyszłość oraz pierwsza prezentacja gry Wiedźmin 2.





VI Zjazd Twórców Gier - relacja

Już po raz drugi ZTG odbywało się równolegle z PGA, więc będąc na jednym mogłam przy okazji zaliczyć to drugie. Kolejność względna od punktu widzenia. Niestety tak samo jak ostatnim razem równolegle do interesujących paneli odbywały się ciekawe prelekcje i spory kawał czasu spędzałam nad dumaniem co poświęcić.




Przygodówki 2013: Powroty i kontynuacje

Zestawienie gier przygodowych, których premiera została zaplanowana na 2013 rok. Wśród tytułów znalazły się między innymi produkcje z Kickstartera, tytuły gier niezależnych oraz tych, które są wspierane finansowo przez duże przedsiębiorstwa. W tekście można znaleźć co nieco o takich przygodówkach jak: Broken Sword 5, Leisure Suit Larry Reloaded, Moebius, Tex Murphy: Project Fedora, SpaceVenture, Amnesia: A Machine for Pigs, Beyond: Two Souls, The Cave i wielu, wielu innych.


Przygodówki 2012: Przegląd nadchodzących produkcji

Zestawienie wszystkich najważniejszych gier przygodowych, których premiera została zaplanowana na 2012 rok. Na liście między innymi takie tytuły jak: Deponia, The Lost Chronicles of Zerzura, Captain Morgane and the Golden Turtle, The Dark Eye: Chains of Satinav, Botanicula, Lucius, The Testament of Sherlock Holmes, Yesterday, Secret Files 3: The Archimedes Code, Jack Keane 2, Miasto Sekretów 2 i inne.



Przygodówki 2011: Co przyniesie nadchodzący rok?

Lista najciekawszych gier przygodowych, których premiera została zaplanowana na rok 2011. Jak widać, poza kilkoma świeżymi produkcjami, gracze mogą spodziewać się wielu kontynuacji przygód znanych bohaterów.





Przegląd fanowskich projektów przygodówek o Indianie Jonesie

Ubiegłoroczny film Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki odniósł ogromny sukces kasowy (w samych tylko kinach przyniósł około 800 milionów dolarów dochodu). Czy zasłużenie, czy nie – tu zdania są podzielone, ale to już temat na zupełnie inną dyskusję. W każdym razie potwierdziło się, że postać słynnego doktora archeologii, grana przez niemniej słynnego Harrisona Forda, jest nadal niezmiernie popularna na całym świecie. Sukces filmu był tak duży, że rozważane jest rozpoczęcie prac nad piątą częścią. Czy jest wobec tego szansa na ujrzenie Indy'ego w kolejnej przygodówce?


Poznań Game Arena 2009 - w skrócie

Jako iż była to moja pierwsza wycieczka na tego typu event, stąd też na kilka dni przed godziną zero zaczęłam się zastanawiać, czy nie będzie to jak poznanie bohatera z dzieciństwa: masz nadzieję na tak wiele, a przeżywasz kompletny szok, gdy burzy się obraz wykreowany w twojej głowie. Jednak odpychając złe myśli, pojechałam na PGA z optymistycznym nastawieniem.



PGA 2013 - relacja

Zeszłoroczne PGA było bardziej badaniem gruntu niż prawdziwym powrotem legendy. Gracze pokazali jednak, że na polskie targi chcą uczęszczać i tak też doczekaliśmy się ósmej edycji poznańskiej Game Areny. Patrząc na rozległą akcję marketingową (a nawet konferencję prasową zorganizowaną na tydzień przed imprezą) spodziewałam się wersji zbliżonej do roku 2009. Zobaczyłam Assassin’s Creed IV na głównej scenie? No nie.



PGA 2012 / V Zjazd Twórców Gier - relacja

Wielki powrót Poznań Game Areny po trzech latach był okraszony dumnym hasłem „powrót legendy”. I rzeczywiście, kto był na szóstej odsłonie PGA ma zapewne wiele wspomnień dużego rozmachu polskich targów. Prezentacje przedpremierowych gier, stoiska wydawców, pełno świeżych gier do przetestowania na nowym sprzęcie, poprzebierane hostessy, zapowiedź nowego programu o grach – Allegra oraz wszędobylskie CD Action na scenie (przez co czasami można było odnieść wrażenie, że to oni są głównymi organizatorami). Pełno gadżetów do otrzymania, stand KFC z longerami, który był oblegany przez całe targi, a przede wszystkim ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie, bo edycję 2009 odwiedziło 28 576 osób. A w tym roku?


ON/OFF Targi Elektroniki Użytkowej i Gier - Relacja (Evillady)

Relacja z Targów Elektroniki Użytkowej i Gier - ON/OFF, jakie miały miejsce w dniach 22-24 października 2010 roku w Warszawie.


ON/OFF Targi Elektroniki Użytkowej i Gier - komentarz

Niewielki artykuł będący opisem wrażeń i przemyśleń z warszawskich targów ON/OFF w 2010 roku. Jak ocenił go mertruve? Sprawdźcie sami!






MS Virtual PC - instrukcja obsługi

Posiadasz w swojej kolekcji leciwe już gry przygodowe i nie możesz ich odpalić na najnowszych systemach operacyjnych? Nie masz ochoty kupować tych samych tytułów przystosowanych do odpalenia na nowych komputerach? Jeżeli posiadasz oryginalną wersję systemu Windows 98 lub XP i zachcesz poświęcić trochę swojego czasu, to zachęcamy do skorzystania z programu MS Virtual PC, który służy do emulowania starych systemów operacyjnych Microsoftu, a więc daje możliwość uruchomienia starszych przygodówek. Szczegółowy opis jak to zrobić, znajdziesz w niniejszym poradniku.


Marcin M. Drews - wywiad

Marcin M. Drews – dziennikarz, fotoreporter, redaktor naczelny kilku gazet. Po raz pierwszy mogliśmy o nim usłyszeć przy okazji premiery surrealistycznej gry przygodowej Magritte, która została przyjęta dosyć ciepło przez graczy. Teraz twórca powraca ze swoim drugim projektem, a w przerwie pomiędzy pracami zgodził się udzielić nam odpowiedzi na kilka pytań.




Magritte - Przygodówka pracą dyplomową?

Gra przygodowa jako praca dyplomowa? Takie właśnie wyzwanie postawił sobie Marcin Drews, który jest w trakcie tworzenia gry pt. Magritte. Jednakże myślę, że o samej grze najlepiej usłyszeć od jej autora. Marcin bardzo szybko odpowiedział na mój list, za co mu w tym miejscu serdecznie dziękuję :). Dowiedz się więcej o jednej z najlepszych polskich gier indie, której fabuła została oparta o dzieła wybitnego artysty René Magritte'a.


Historia polskich gier przygodowych

Krótki podgląd rodzimego rynku gier przygodowych. Zestawienie wszystkich ważniejszych tytułów znad Wisły, począwszy od prostych gier tekstowych, po najnowsze produkcje od City Interactive. Sprawdź jak wygląda historia polskich gier przygodowych.





Gray Matter - wywiad z Jane Jensen

Specjalny wywiad przeprowadzony ze sławną Jane Jensen - autorką popularnej serii Gabriel Knight oraz długo zapowiadanej przygodówki Gray Matter. Rozmowa odbyła się 29 kwietnia 2010 podczas konferencji w Oxfordzie. W rolę pytającej wcieliła się Evillady.



Gray Matter - relacja z konferencji w Oxfordzie (Evillady)

Kwietniowa konferencja poświęcona grze przygodowej Gray Matter, która miała miejsce w Oxfordzie. Wydarzenie na najwyższą skalę w branży gier adventure, dlatego nie mogło zabraknąć nam nim także przedstawiciela Adventure Zone. Tym razem reprezentowała nas Evillady, która szczegół po szczególe opisała przebieg konferencji w niniejszej relacji.



Froderyk Nietoperz, a więc bohater drugoplanowy grający pierwsze skrzypce ;)

„Być dla kogoś tłem”, „Pozostawać w czyimś cieniu”, „Być bohaterem drugiego planu”... Przyznacie, że te i inne tego rodzaju określenia nie niosą ze sobą zbyt pozytywnego przekazu. Przywodzą na myśl kogoś kto jest dobry, ale nie dość dobry, żeby być tym pierwszym... Co gorsza kogoś, kto ma tego świadomość i godzi się ze swoim smutnym położeniem. Taką trochę ofiarę losu, której z jednej strony się współczuje, ale z drugiej trochę się nią gardzi...