Gothic II (mniej przygodowa) (Daz)

Dodane przez Adventure-Zone dnia 11.04.2006 21:44

WIADOMOŚCI OGÓLNE Na początek kilka słów wyjaśnienia. Jako, że Adventure Zone jest kącikiem traktującym o - jak wszystkim oczywiście wiadomo:) - grach przygodowych i tpp niektórych może zdziwić tytuł gry i gatunek jaki Gothic reprezentuje. Jako, że gra ma w sobie dużo elementów z typowego rpg, nie można zapomnieć o tym, że znajdziemy też kilka elementów leciutko nawiązujących do przygodówek i mnóstwo akcji - jak w dobrej grze tpp, którą Gothic na pewno jest. NA POCZĄTEK Teraz spokojnie mogę przejść do sedna sprawy:) Od zawsze interesował mnie świat fantasy i wszystko co z nim związane. Uwielbiałem wszystkie smoki, trolle i całą resztę tego tałatajstwa. Dlatego właśnie do Gothica2 podszedłem już z odpowiednim nastawieniem - byłem przygotowany na świetną, osadzoną w cudownym świecie grę. I wiecie co? Nie zawiodłem się. POCZĄTKI - GOTHIC I Pierwsza część tytułowego Gothica ukazała się w pierwszej połowie 2002 roku i może w Polsce nie odniosła tak wielkiego sukcesu, ale na pewno była to godna zapamiętania gra. Producenci tego nie przegapili i w bardzo szybkim czasie stworzyli część trzecią. Jak na produkt tworzony tak szybko udało im się stworzyć coś niesamowitego. W pierwszej części kierowaliśmy poczynaniami skazańca w królestwie Myrtany. Państwo było osłabione po walce z orkami, a wszyscy ludzie, którzy popełnili jakiekolwiek wykroczenie, z rozkazu króla byli zsyłani do kopalni, gdzie wydobywano magiczną rudę, która służyła do wykuwania mieczy dla wojska. Cel niby szlachetny, ale pewni nie każdemu podobała się przymusowa praca w imię króla i ku jego chwale. Dlatego też władca rozkazał magom stworzyć magiczną Barierę wokół kopalni, by nie pozwolić więźniom na ucieczkę. Bariera była iście magiczna i nie pozwalała na wydostanie się poza jej obręb, ale można było bez problemu dostać się do środka. Największym problemem było jednak to, że podczas tworzenia Bariery magom nie udało się to, co zaplanowali i stworzyli więzienie dużo większe niż planowali, które obejmowało nawet ich samych. Dzięki temu skazańcy poczuli, że to szansa dla nich i szybko przejęli kontrolę nad całym terenem, tworząc między sobą kilka oddzielnych i rządzącymi się oddzielnymi zasadami grup. Znalazło się miejsce dla tzw. Nowego Obozu, gdzie skazańcy mieli w pewnej części ciała władzę króla i ponad wszystko cenili sobie własną wolność. Za to przeciwnie w Starym Obozie ludzie zachowali resztę rozsądku i dalej wydobywali rudę dla króla, ale za to w zamian za wszystkie potrzebne im rzeczy, jak np. jedzenie. Ostatnią grupą jest pewna sekta, która czci pewnego (złego:)) boga zwanego Śniącym. W środku tego zamieszania znalazł się gracz, skazaniec z misją dostarczenia przesyłki do jednego z magów. Mały człowiek nie wiedzący nic. GOTHIC II Gothic 2 zaczyna się miesiąc po wydarzeniach z pierwszej części. Nasz bohater pokonał Śniącego, zniszczył Barierę sprowadzając tym samym wolność dla więźniów z Koloni Górniczej. Niestety sam oddał za to życie, poległ pod gruzami jednej z kopalni. Jednak nie zapomniano o nim, zostaje wskrzeszony przez maga Xardas'a, który powierza mu kolejną misję - ponownie pokonanie panoszącego się w świecie Myrtany Zła, tym razem w postaci smoków dowodzących armiami orków. Chce, czy nie chce, nasz bezimienny bohater podejmuje się tego wyzwania, chociaż zapomniał wszystkiego, czego nauczył się w czasie swojej pierwszej przygody. KHORINIS W tym celu musi się udać do pobliskiego miasta Khorinis, by od stacjonujących tam paladynów zdobyć magiczny amulet - Oko Innosa, dzięki któremu będzie mógł pokonać smoki. Problem jedynie w tym, że jest słaby, nie pozostało w nim nic z jego dawnej chwały. Z tego powodu będzie mu trudno przekonać paladynów, by dobrowolnie oddali mu ich święty amulet. Właśnie to miasto przez długą część gry będzie najczęściej odwiedzanym miejscem. Pierwszym etapem misji gracza będzie udowodnienie, że jest godny otrzymania tego artefaktu i przypomnienie sobie swoich dawnych umiejętności, by na końcu wreszcie poradzić sobie ze smokami. MYRTANA, PIĘKNA MYRTANA Zaczynając w wieży tajemniczego maga, już po chwili przeznaczonej na zebranie podstawowego ekwipunku wychodzimy na zewnątrz, na otwartą przestrzeń. Właśnie wtedy od razu zauważamy piękno Gothica i ciągle duże możliwości półtorarocznego silnika, na którym działa gra. Świat gry jest niezwykle bogaty. Zaczynając od świetnie wykonanych drzew i krzaków, poprzez bardzo przekonywujące modele postaci, efekty atmosferyczne - czyli GENIALNE niebo, deszcz, księżyc, gwiazdy, chmury i inne - na czarach kończąc. Widać, że graficy przyłożyli się do swojej pracy, chociaż drobnych potknięć nie zabrakło... ale o tym później. Jedynym minusem tego bogatego świata są oczywiście wymagania systemowe. Choć w końcu jakoś płacić za to trzeba. PIERWSZE KROKI Początek gry i dojście do miasta tworzy w swój sposób tutorial. Przeciwnicy są mało wymagający, ma się możliwość poznania dość oryginalnego sterowania i wypełnienia kilku zadań dla pierwszych napotkanych postaci. Dopiero po dotarciu do miasta (które też wymaga chwili pracy) można dostrzec jakie wielkie możliwości daje Gothic. Na początek może zaskoczyć bardzo duża liczba questów, które można wykonać dla mieszkańców, lub pracowników w mieście. Niektóre z postaci nawet nie będą chciały z nami rozmawiać, aż dla nich czegoś nie zrobimy, lub dopóki nie będziemy obywatelem miasta. Na szczęście mamy do dyspozycji dziennik, w którym zapisywane są wszystkie nasze zadania w ciągu całej gry i w chwili zwątpienia można do niego zajrzeć i przypomnieć sobie ważne informacje. Warto na początku gry zastanowić się, kim chcemy być w mieście i w jaki sposób możemy to osiągnąć. Dróg do wyboru jest kilka, np. możemy zostać najemnikiem, lub strażnikiem w mieście i choć tylko w jeden sposób możemy popchać fabułę do przodu, to doświadczenie zdobyte w innych grupach wcale nam nie przeszkodzi. Więc jeśli w kroczeniu głównym wątkiem nic nam nie przeszkadza, to jednak jest mała szansa na dostanie się do gildii złodziei, jeśli szukamy o niej informacji chodząc w zbroi strażnika miejskiego... POLOWANIE NA SMOKI Choć wątek fabularny stawia przed nami duże wyzwania, nie można zapomnieć, że Gothic jest jednak głównie grą akcji i to ona wystaje tu na pierwszy plan. Dlatego też większość doświadczenia zdobywamy w walkach. A tych jest w grze trochę. Poczynając od początkowych przeciwników, jakimi są krwiopijcy, wilki, polne bestie za które zdobędziemy mało doświadczenia, stawiane będą przed nami coraz większe wyzwania w postaci cieniostworów, trolli (których radzę na początku unikać:)) na orkach i smokach kończąc. A te ostatnie to dopiero wyzwanie. CORAZ LEPIEJ Po każdym pokonanym przeciwniku, lub po wykonaniu zleconego nam zadania otrzymujemy punkty doświadczenia. Kiedy zdobędziemy określoną ich ilość, nasz bohater wespnie się na kolejny poziom swoich umiejętności. Kiedy to się stanie otrzyma również 10 punktów nauki, dzięki którym od spotkanych na swojej drodze ludzi będzie mógł się nauczyć przydatnych umiejętności. To stanowi duży plus Gothica, większości rzeczy musimy uczyć się u nauczycieli, czasami za opłatą lub po oddanej im przysłudze. Dodaje to grze realizmu, a potęguje go jeszcze to, że każdy nauczyciel ma 'limit' swoich umiejętności, więc jeśli przewyższyłeś go w dziedzinie jego wiedzy, to nie licz, że ten nauczy cię jeszcze czegoś. Po przejściu kilku poziomów i nauczeniu się podstaw każdej z umiejętności można zauważyć, jak z bohatera tworzy się prawdziwy wojownik, czy mag. A W GŁOŚNIKACH Kolejną dużą zaletą Gothica mogło być jego udźwiękowienie. I teoretycznie tak jest, usłyszymy bardzo dobrą, a momentami świetną muzykę, a same dźwięki stoją na wysokim poziomie, ale ja czułem pewien niedosyt. Wydaje się jej, że jest jej za mało, można było dodać kilka dynamiczniejszych kawałków, wprowadziłoby to pewne urozmaicenie, stworzyło jeszcze lepszy klimat. A tak jest tylko dobrze. GRAMY PO POLSKU Cała gra od a do z została spolszczona przez zespół CD-Projekt. Nie wspominałbym o tym, gdyby spolszczenie było na normalnym, wysokim poziomie tej firmy, ale tutaj znajdziemy coś dużo lepszego. Nie dość, że przetłumaczono wszystkie dialogi, których jednak trochę jest, to podłożono świetne głosy (miło jest, gdy chodząc po targowisku słyszymy jak postacie rozmawiają po polsku), dołożono starań by było jak najmniej literówek, (o co nie każdy dba) to jeszcze dorzucono bonus w pudełku. A znajdziemy tam oprócz gry na 3CD jeszcze jedną, dodatkową z materiałami o Gothic II i kupon, który umożliwia zakup pierwszej części gry po promocyjnej cenie. Na dodatek sama gra jest w wersji 1.30, a co to znaczy już wiemy. Ogólnie spolszczenie wywołało u mnie bardzo miłe wrażenie. CIEMNE CHMURY Mimo wszystkich dobrych stron tej gry muszę jednak wspomnieć o kilku wadach, które może nie zniechęcają do grania, ale mogą się dać troszkę we znaki. Czasami szwankuje engine gry, szczególnie przy wykrywaniu kolizji. Wchodzenie w kamienie, drzewa to w Gothicu nic rzadkiego, nieraz można też w ten sposób załatwić przeciwnika po prostu wpychając go w jakikolwiek element krajobrazu - a nuż się tam zaklinuje. Nie mogę też zapomnieć o brakach w AI przeciwników. Choć większość walczy bardzo dobrze (szczególnie orkowie) to kilku można załatwić w bardzo prostu sposób - wystarczy tylko spowodować, by za tobą biegli, a później wskoczyć na jakieś wzniesienie. Większość bestii nie poradzi sobie z małą górką, a nam wystarczy wtedy zwykły łuk, czy kusza. Ostatnia wada jest niestety najbardziej denerwująca - gra jest po prostu za krótka! Oczekiwałoby się czegoś większego, dłuższego, a tu po trzydziestu paru godzinach gry możemy już oglądać creditsy. Przejście gry za drugim razem nie stanowi żadnego problemu (za wyjątkiem walki oczywiście). Po godzinie grania mamy już porządny miecz, taką zbroję i kupę doświadczenia. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać, a po jednokrotnym przejściu gry nie musimy się już nad tym zastanawiać. I to była większość poważnych wad, które rzuciły mi się w oczy podczas grania. Fakt, że można się jeszcze przyczepić do nieco starego już silniczka, pewnych błędów w zachowaniu ludzi i pewnej nielogice po wykonaniu przez nas pewnych czynności (np. oblężony przez orki zamek, który resztkami sił broni się przed ich atakami. Gracz wychodzi z zamku, wybija grubo ponad połowę orków, a w środku czeka z trzydziestu chłopa, w świetnych zbrojach i niezłych mieczach, a razem z nimi kilka łowców smoków i patrzy się nie robiąc nic. No ale na TAKIE gry przyjdzie nam jeszcze - niestety - poczekać). JESZCZE SIĘ SPOTKAMY Wszystko, co mam do powiedzenia na temat Gothic'a - jest po prostu świetny. To profesjonalnie zrobiona gra, bez dużych wad, w którą powinien zagrać każdy, niezależnie od ulubionego gatunku. Bo są gry, których się nie przegapia. Gothic 2 Producent: JoWooD/Piranha Bytes Dystrybutor: CD-Projekt Wymagania: PIII700, 256RAM, karta min.32MB U mnie na trochę lepszym konfingu momentami cięło się okropnie, ale dało się wytrzymać. Jednak polecam coś z 1,5 razy lepszego Plusy: -Klimat (grajcie w nocy, przy zgaszonym świetle) -Mnogość (potwory, bronie, quest, wszystko) -Grafika -Smoki -Świetny świat -Ciekawa fabułą -I dużo innych rzeczy Minusy: -Za krótka, za drugim podejściem za prosta -Dość wysokie wymagania -Tylko 'dobra' muzyka -Trudne do opanowania sterowanie -Braki w AI -Trochę wysłużony engine Słówko na koniec: WIELKA gra Raport specjalny:) Już zapowiadany jest Gothic 3! Dużo większy i na nowym silniku. Mi to starczy, żeby już zacząć czekać;) I jeszcze jedna wiadomość Jeśli masz ochotę pograć w Gothic'a I, a nie kupujesz części drugiej i nie masz w związku z tym kuponu na tańszą wersję tej gry, ukazała się już Extra Gra z Gothic'iem I. Warto kupić. Poza programem:) Big thx Behoolder'owi czyli Bartkowi H. i Blażejowi H. za duuużą pomoc w testowaniu i wytykaniu wszystkich błędów i znajdywaniu zalet. Ja w to tylko grałem:))) Autor: Daz

AZ34
   

Oceny


Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?